Frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna och dess svar. Om du inte hittar svar på din fråga är du välkommen att kontakta oss. Våra kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.

Om lotteriet

Vad är Datumlotteriet?

Datumlotteriet är Sveriges mest personliga lotteri där du själv väljer ett datum som lottnummer. Det kan till exempel vara din bröllopsdag, ditt barns födelsedatum, eller barnbarns – eller dagen du skaffade din hund. Bara fantasin sätter gränser!

Ditt lottnummer är med i dragningar varje dag i en hel månad och du kan vinna upp till 1.000.000 kronor på ditt favoritdatum – samtidigt som du stöttar kampen mot bröst- och prostatacancer! Du kan läsa mer om Datumlotteriet här

Vad kostar det att prenumerera på Datumlotteriet? 

En Datumlott kostar 150 kronor/månad och ger dig chans på över 20.000 vinster varje månad. Om du väljer att betala med faktura tillkommer en fakturaavgift på 15 kronor. Betalar du via Autogiro, återkommande kortbetalning eller e-faktura bjuder vi på fakturaavgiften. Här ansluter du till Autogiro.

Vad är Bonuslotten?

Extralotteriet Bonuslotten är ett tillägg till Datumlotteriet och den kostar bara 59 kronor. I Bonuslotten får du välja ett årtal och månad som blir ditt lottnummer. Med Bonuslottens varierande rullpott har du chans att vinna tusentals kronor. Bonuslotten har en separat dragning och skiljer sig från Datumlotteriets dragningar, vilket gör det extra spännande varje månad! Du kan läsa mer om Bonuslotten här. 

Vad kostar det att lägga till en Bonuslott?

Bonuslotten kan läggas till på din befintliga prenumeration av Datumlotteriet och kostar ytterligare 59 kr/månad. 

Vad är Jackpotten?

Jackpotten ger dig som är med i Datumlotteriet ännu fler vinstchanser! För varje Datumlott samlar du lotter till våra Jackpottdragningar som infaller fyra gånger per år. Ju fler Datumlotter du har haft under det aktuella kvartalet, desto större chans har du att vinna! Vinnaren får sin vinstsumma avgjord i en separat, exklusiv dragning, med vinster mellan 500.000 kronor och 2.000.000 kr. Du kan läsa mer om Jackpotten här.

Vem äger Lotteriet Datumlotteriet?

Bröstcancerförbundet och Prostatacancerförbundet är förmånstagare och ägare av lotteriet. Lotteriet driftas av Nordic Lottery.

Vart går pengarna?

Lotteriets överskott går oavkortat till Bröstcancerförbundet och Prostatacancerförbundet. Här kan du läsa mer. 

Finns det licens?

Ja, Spelinspektionen har beviljat Bröstcancerförbundet och Prostatacancerförbundet licens för Datumlotteriet.

Vad är “Mitt Datum”?

Nästan alla våra lottköpare väljer sitt lottnummer för att datumet betyder någonting speciellt för dem. "Mitt datum" är alla fina historier som finns bakom lottnumret.

Vi vill väldigt gärna höra era historier och varför ni har valt just era lottnummer. Läs mer om Mitt Datum och hur du skickar in din historia här. 

 

Prenumeration

Hur köper jag en Datumlott?

Du kan köpa Datumlott genom att antingen prenumerera direkt på hemsidan eller genom att kontakta vår kundservice.

Hur köper jag Bonuslotten?

Du kan köpa Bonuslotten genom att antingen prenumerera direkt på hemsidan eller genom att kontakta vår kundservice.  

Hur väljer jag lottnummer?

I Datumlotteriet består lottnumren av datum. Du väljer därför ett eget datum som blir din Datumlott. Bara fantasin sätter gränser! För att just ditt lottnummer ska bli helt unikt kommer det tillsättas en bokstav efter ditt datum.

Hur levereras mina lotter?

Du kan välja att antingen få hem dina lotter per brev eller digitalt. 

  • Om du väljer att lotterna ska levereras digitalt får du ett mejl från oss runt den 15:e varje månad med grundläggande info som dina lotter samt betalningsinformation. Tävlingar, vinstplan, vinnarhistorier, dragningslista och rättningsfunktion hittar du på hemsidan. Genom att välja att lotterna ska levereras digitalt är vi mer klimatsmarta tillsammans. 
  • Om du väljer att lotterna ska levereras per brev kommer du få ett lottbrev hem till dig runt den 15:e varje månad. I kuvertet får du lottbevis, dragningslista, tävlingar, vinstplan, vinnarhistorier, förmånstagarinformation samt betalningsinformation. Du kan fortfarande välja att rätta din lott via hemsidan. 

För att ändra leveranssätt, logga in på min sida och byt under mina uppgifter. Det går även bra att kontakta kundservice så hjälper vi dig. 

När kommer mina lotter?

Dina lotter kommer i ett utskick som går ut runt den 15:e varje månad. Det kan ta mellan 2-6 veckor innan du får ditt första lottpaket, sedan får du dessa regelbundet varje månad. 

Om du inte har fått ditt lottbrev kontakta kundservice

Vilka får delta i lotteriet?

Fysiska personer som är folkbokförda i Sverige och fyllda 18 år får delta i Datumlotteriet.

Jag vill ändra antalet lotter, hur gör jag?

Såklart kan du öka eller minska antalet lotter i din prenumeration. Kontakta kundservice och berätta hur du vill ändra din prenumeration så hjälper vi dig. 

När startar min lott?

Vanligtvis startar din lott den 15:e nästkommande månad. 

Hur lång är en spelomgång?

En spelomgång pågår mellan den 15:e till och med den 14:e nästkommande månad. 

Hur rättar jag min lott?

Högst upp på hemsidan hittar du en knapp med texten Rätta din lott!. Klicka på knappen för att logga in och rätta din lott.

På min sida under mina lotter hittar du dina aktuella lotter. Om din lott inte är rättad kan du klicka på knappen på din lott för att starta dragningen. Om du inte vill titta på den spännande dragningsfunktionen så kan du klicka på Snabbrätta för att se resultatet på en gång. Om du har flera lotter rättas alla på en gång. 

Behöver jag aktivt rätta min lott?

Nej det behöver du inte. Datumlotteriet har automatisk vinstbevakning vilket gör att du aldrig missar en vinst. Har vi ditt mobilnummer eller e-post meddelas du i samband med din vinst, annars får du din vinst när spelperioden avslutats. Om du har vunnit en högvinst kontaktas du per brev. 

Var hittar jag dragningslistan?

Här hittar du den aktuella dragningslistan.  Samt resultat i de senaste spelperioderna.

Hur går en dragning till?

Vinsterna i Datumlotteriet och Bonuslotten dras slumpmässigt i en dator via en krypterad slumptalsgenerator. Alla som har en betald eller vunnen lott är med i dragningen.

Hur vinner jag?

Du kan antingen vinna genom att ha rätt år, månad, dag eller hela lottnumret. Läs mer under vinstplaner och vinstutbetalningar. 

Hur får jag min vinst?

Datumlotteriet har vinstbevakning, så du missar aldrig en vinst. Vinster betalas ut från den 25:e i månaden, efter spelperioden har avslutats. Läs mer under vinstplaner och vinstutbetalningar.

Är Datumlotteriets vinster skattefria?

Alla våra vinster är skattefria.

Hur får jag reda på om jag har vunnit?

Datumlotteriet har automatisk vinstbevakning. Det innebär att vi kontaktar dig antingen via mejl, sms eller brev för att informera dig om din vinst. 

När turen är framme och vi vill kontakta dig om din vinst vill vi såklart har rätt kontaktuppgifter, se till att vi har rätt kontaktuppgifter genom att dubbelkolla din information under mina uppgifter.

Genom vår vinstbevakning kommer din vinst oavsett att betalas ut från den 25:e i månaden, efter spelperioden har avslutats. Läs mer under vinstplaner och vinstutbetalningar. 

Vart hittar jag mina tidigare vinster?

Du hittar dina tidigare vinster under vinsthistorik som finns under min sida, från och med vinstdagen.

Hur lång tid tar det innan jag får min premie?

Din premie skickas vanligtvis till dig tre veckor efter vi mottagit din första betalning. Detta kan variera beroende på erbjudande.

Hur säger jag upp min prenumeration?

För att säga upp din prenumeration kontaktar du kundservice.

Observera!
• Du behöver kontakta kundservice senast på fakturans förfallodag för att inte få hem nästa månads lottutskick.
• Utebliven betalning gäller inte som uppsägning av prenumerationen.

 

Betalning

Hur betalar jag mina lotter?

Du kan betala dina lotter på flera sätt: 

  • Fakturan som kommer i lottbrevet (antingen per post eller digitalt)
  • Autogiro 
  • Kort
  • Swish
  • E-faktura
  • På hemsidan

För att få en överblick över dina betalningar kan du logga in på min sida och gå in under mina betalningar. Där kan du se om du har en obetald faktura och välja att betala den direkt via kort eller Swish. 

Om du väljer att betala dina lotter med Autogiro, e-faktura eller återkommande kortbetalning så bjuder vi på fakturaavgiften (15 kr). Du sparar då in 180 kr/år.

Du får dina lotter hemskickade omkring den 15:e varje månad. Sista betalningsdag är det datum som står på fakturan, normalt den näst sista bankdagen varje månad.

Hur betalar jag med Autogiro?

För att betala med Autogiro måste du anmäla det till oss. Om du har e-legitimation/BankID eller Mobilt BankID gör du det snabbast genom att fylla i vår digitala Autogiro-ansökan.

Om du inte har e-legitimation/BankID eller Mobilt BankID går det bra att fylla i vår Autogiro-blankett som du kan få skickad hem till dig genom att fylla i formuläret längre ner på den här sidan. När du fyllt i Autogiro-blanketten skickar du in den till oss, helt portofritt.

Det kan ta upp till tre veckor innan besked om anslutning kommer från banken. När din Autogiro-anslutning godkänts kommer det stå AUTOGIRO angivet på inbetalningskortet som medföljer i lottutskicket. 

Om du redan betalat ditt lottpaket, och vi hinner dra beloppet via Autogiro, tillfaller en av betalningarna nästa lottpaket. 

Registrerar dig för Autogiro nu så bjuder vi på fakturaavgiften (15 kr) varje månad!

Hur betalar jag med e-faktura?

Här kan du läsa mer om hur du skaffar e-faktura. Registrerar du dig för e-faktura nu så bjuder vi på fakturaavgiften (15 kr/månad)!

Vad gör jag om jag missat sista betalningsdagen?

Om du har missat att betala dina lotter innan sista betalningsdatum ska du betala in så snart som möjligt.

Vad händer om jag betalat dubbelt?

Om du av någon anledning råkar betala dubbelt tillfaller en av betalningarna nästa spelomgång.

Hemsidan

Hur loggar jag in på Min sida?

Du loggar in på min sida genom att trycka på min sida-symbolen högst upp på sidan. Därefter får du upp ett fält som visare en QR-kod.

Om du har Mobilt BankID öppnar du upp appen på din telefon och scannar QR-koden. Därefter får du möjligheten att identifiera dig via Mobilt BankID. Följ instruktionerna i appen. När du genomfört legitimeringen är du inloggad på min sida.

Om du har BankID på samma enhet som du loggar in med kommer du automatiskt omdirigeras till BankID. Följ instruktionerna för att identifiera dig. När du genomfört verifieringen är du inloggad på min sida.

Hur ändrar jag mina uppgifter?

För att ändra dina uppgifter behöver du logga in på min sida. Det gör du genom trycka på min sida-symbolen högst upp på sidan. När du är inloggad går du in under mina uppgifter där du kommer få information om de uppgifter vi har om dig. 

För att ändra dina uppgifter klickar du i den ruta du vill ändra och sedan fyller du i rätt uppgifter. När du är klar med ändringen trycker du på "spara dina ändringar". Om det blev fel och du inte vill uppdatera dina uppgifter trycker du på "ångra". 

Om du behöver hjälp att ändra dina uppgifter går det bra att kontakta kundservice.

 

Datumlotteriet som spelansvarig

På vilket sätt tar Datumlotteriet spelansvar?

Läs mer om hur Datumlotteriet tar spelansvar under Spelinspektionen och spelansvar.

Jag är rädd att jag själv eller någon närstående spelar för mycket. Hur kan jag få hjälp?

Om du upplever att du själv eller någon närstående spelar för mycket rekommenderar vi att kontakta Stödlinjen. Mer information om hur du kontaktar Stödlinjen hittar du på Stödlinjen.se.

Hur hanterar ni personuppgifter?

Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter under Integritetspolicy